I Greve Sogn er vi heldige. Vi har både den gamle middelalderkirke med en flot og velholdt kirkegård i Greve Landsby og så har vi Johanneskirken, den moderne og rummelige kirke tæt ved Greve Centeret og stationen.

Vi har dermed alt hvad der skal til for at skabe de perfekte rammer for et godt kirkeliv til gavn og glæde for os alle. Det omfatter naturligvis de kirkelige handlinger (gudstjenester, dåb, konfirmation, bryllup og bisættelser / begravelser), men også alle de mange øvrige begivenheder, aktiviteter og oplevelser et levende kirkesogn kan tilbyde.

Vi vil gerne være en ”kirke”, der gennem handlinger og spændende oplevelsestilbud engagerer sig med de styrker, der kendetegner kristendommen; samvær og samhørighed, næstekærlighed, omsorg og fællesskab. Og dermed bliver et samlingspunkt man ”føler sig hjemme i”. Et sted, hvor oplevelser og samvær er vedkommende og givende og som indtager en synlig og naturlig og plads i sognets og den enkeltes hverdag.

Det er menighedsrådet, der har ansvaret, for at skabe og opretholde disse rammer for et godt kirkeliv. Herunder også forvaltningsansvaret for bygningerne, kirkegården, økonomien og personaleledelse.

Menighedsrådet i Greve Sogn består af 13 medlemmer, der vælges for én 4-årig periode plus vore 4 præster. Nu er det så tid at vælge det menighedsråd, der i tæt samarbejde med præsterne og vore engagerede medarbejdere samt et antal frivillige skal varetage opgaverne for de kommende 4 år.

Valget finder sted på en såkaldt valgforsamling tirsdag d. 17. september, kl. 19:00 i Johanneskirken.

På valgforsamlingen orienteres om menighedsrådets ansvar og opgaver, der opstilles kandidater og der er mulighed for debat og endelig gennemføres en afstemning mellem de opstillede kandidater.

Vi har brug for kandidater med alle slags kompetencer og ikke mindst med lyst til at drøfte og udvikle vor lokale kirkeliv.

Alle er velkomne, både dem af jer der ønsker at stille op til menighedsrådet og alle jer der vil bruge jeres demokratiske ret til at stemme og dermed få indflydelse på jeres kirke.

Menighedsrådet fungerer som sognets og kirkens bestyrelse og har følgende 3 hovedopgaver:

1. Ansvar for at skabe gode rammer for livet i og omkring kirken, som jo er en væsentlig del af vort fælles kristne værdigrundlag og kulturarv.
  2. Forvaltningsansvaret for sognets bygninger, kirkegård, økonomi og personaleledelse.
  3. I harmoni med vore kristne rammer, at skabe liv og fællesskab gennem begivenheder, aktiviteter og oplevelsestilbud, der medvirker til, at kirken opleves vedkommende og indtager en naturlig udadvendt og synlig plads i den enkeltes og lokalområdets hverdag.

Som medlem af menighedsrådet:

• Har du indflydelse og et meningsfuldt engagement

At sidde i et menighedsråd er en unik mulighed for at engagere sig og få positiv indflydelse og være med til at udvikle det lokale demokrati i kirkesognet

• Gør du en forskel for andre

Skal der gøres mere for ensomme og udsatte?

For de ældre, de unge, børn og børnefamilier?

Hvordan gør vi kirke- og kulturlivet mere nærværende, attraktivt og værdifuldt for borgerne?

• Har du mulighed for at bruge dine kompetencer og det du er god til.

Der er brug for kandidater i alle aldre med både faglige og menneskelige kompetencer og ikke mindst med lyst til at drøfte og udvikle vor lokale kirkeliv.

Er du gået på pension, er det en rigtig god mulighed for, at dine kompetencer og livserfaring stadig gør god gavn og værdsættes - og at du selv finder glæde derved og ikke mindst, at du ”holder dig selv i gang”.